Poveștile provoacă emoții, captează atenția și conectează oamenii. Fie că sunt spuse la gura sobei, în jurul unui foc sau spuse de către bunici nepoților, poveștile sunt parte din natura umană. Dacă ne uităm atent la povești, observăm că personajele dezvoltă aceleași trăsături: Balaurul și Zmeul, Harap Alb si Făt Frumos, Cenușăreasa și Ileana Cosânzeana. Fie că e vorba de o fată nevinovată, un cavaler cu armură, bătrânul înțelept sau zâna cea bună, înțelegem personalitățile lor și ne identificăm cu ele.

Psihologul elvețian Carl Gustav Jung a folosit conceptul de arhetip in teoria sa despre psihicul uman. El credea că personajele universale mitologice — arhetipurile — rămân în subconștientul colectiv al oamenilor din întreaga lume. Arhetipurile evocă emoții profunde, iar în cazul brandurilor acestea ajută  la conectarea cu consumatorul țintă

Jung a descris 12 arhetipuri care simbolizează motivațiile primare ale omului, fiecare tip cu propriile valori și trăsături de personalitate. Arhetipurile au fost împărțite în 3 categorii în funcție de sursa de motivație: Ego, Suflet, Sine.

Brandurile puternice sunt construite ținând cont de motivație, dorință și strategie.  Construiești, identifici și crești brandul dacă iei în considerare trăsăturile de personalitate

Cum arată și care sunt brandurile dominate de EGO?

Portretul  Inocentului       

  • Dorința inocentului este să trăiască într-o lume plină de dragoste și armonie, romantic, visător
  • Obiectivul acestuia: să fie fericit
  • Motto-ul: paharul este pe jumătate plin
  • Strategia: să facă lucrurile corect și să rămână optimist
  • Frica de a nu fi pedepsit că a făcut ceva greșit
  • Slăbiciunea: naiv și credul

 

Arhetipul Inocentului este potrivit brandului când

  • Imaginea este asociată cu bunătatea, moralitatea, simplitatea, nostalgia, copilăria
  • Prețul serviciilor/produselor este unul mediu sau scăzut
  • Compania are valori puternice, calități morale și este dominate de simplitate

Branduri dominate de arhetipul INOCENTULUI: Dove, Coca-Cola, Volkswagen

Cu toții știm măcar una din campaniile de iarnă ale celor de la Coca Cola. Ce evidențiază ele? Tocmai copilaria, optimismul, inocența

Portretul Orfanului

  • Dorința orfanului este să ofere protectie, să relaționeze cu ceilalți
  • Obiectivul acestuia să ajute pe alții
  • Motto-ul: tratează-i pe ceilalți așa cum vrei să te trateze alții
  • Strategia: să facă lucturi pentru alții
  • Frica de instabilitate
  • Slăbiciunea: să fie exploatat, pierderea identității

Arhetipul Orfanului se potrivește brandului tău

  • Oferă clienților un avantaj competitiv, oferă sprijin diverselor categorii sociale
  • Serviciile de asistență medicală, educație
  • Organizațiilor non profit
  • Arată bunătate, înțelegere, empatie

Branduri dominate de arhetipul Orfanului: Johnson&Johnson, Medlife, Volvo

Volvo este recunoscut ca brandul care oferă cea mai sigură mașină – siguranță tuturor posesorilor

Portretul Eroului

  • Dorința sa-si dovedeasca valoarea prin fapte curajoase
  • Obiectivul acestuia să fie lider într-un domeniu care să construiască o lume mai bună
  • Motto-ul: dacă e dorință e și putință
  • Strategia: să fie cât se poate de puternic și motivat
  • Frica de vulnerabilitate, speriat
  • Slăbiciunea: arrogant și întotdeauna în mijlocul provocărilor

Arhetipul Eroului se potrivește pentru brandul care

  • Aduce invenții, inovații cu impact asupra lumii
  • Rezolvă probleme majore
  • Provoacă efecte pozitive asupra societății

Branduri dominate de arhetipul Eroului: Nike, Duracell

Sloganul Nike – Just do It spune totul, nu se întâmplă nimic dacă nu faci nimic, acționează

Portretul ALTRUISTULUI

  • Dorința altruistului este să-i protejeze pe ceilalți și să fie perceput ca fiind de încredere
  • Obiectivul acestuia: să ajute
  • Motto-ul: familia înseamnă totul
  • Strategia: să facă lucruri pentru alții
  • Frica să fie părăsit, lipsa de recunoștință
  • Slăbiciunea: tendința de a se lăsa exploatat, să-și piardă identitatea ajutând pe alții

Arhetipul Altruistului se potrivește brandului care

  • oferă oamenilor un sentiment de apartenență
  • are prețuri mici, moderate
  • este produs de o companie solidă, cu o cultură organizațională originală
  •  diferențiat într-un mod pozitiv de mărci mai elitiste sau cu prețuri superioare
  • valori solide, oferă un sentiment de apartenență.

Branduri dominate de arhetipul altruistului: Ikea, Gap, Toyota

Despre arhetipurile dominate de Suflet în curând,